Головна » 2011 » Листопад » 9 » TQWP на Alphard ETP-158Z1
15:59
TQWP на Alphard ETP-158Z1

TQWP на Alphard ETP-158Z1

На ці динаміки, Alphard ETP-158Z1, натрапив випадково, і вирішив послухати.


Заодно прихопив подібні - ETP 1623-Z1 (овал 6х9 см) та HWC4-8MA300 (20 см)

Слухав на щиті (картон 1х1м). Явним фаворитом виявились  ETP-158Z1 - СЧ діапазон

відпрацьовували чудово, ВЧ завалені, але корекція тембру частково усувала цей недолік.

HWC4-8MA300 враження не справили.  ETP 1623-Z1 мають провал на СЧ і горб на ВЧ.

Що цікаво, на НЧ всі три динаміка звучали майже однаково.

Отже,   ETP 1623-Z1 і  HWC4-8MA300 вернулись на ринок.

Характеристики  ETP-158Z1 можна побачити на фото у фотоальбомі (на упаковці).

Дані від виробника знаходяться у каталозі файлів даного сайту.

Як завжди дані не співпадали, і не відповідали дійсності, особливо Fр.

На упаковці вказано 75 Гц, виробник вказав 87 Гц.

Один динамік мав 70 Гц, інший - 66 Гц.

Розрахунок оформлення у JBL Speaker Shop не втішив - з низами проблема.

Вирішив попробувати лабіринт, або рупор.

Вибір випав на трубу Войта (TQWP), як найменш заморочливий варіант.

Розрахунок  знаходиться у каталозі файлів даного сайту.

Щоб перевірити вірність розрахунків, зробив модель оформлення з картонної коробки

Перше ж прослуховування вразило - динаміка звуку супер. Навіть чути ,як пальці зіскакують зі струн контрабасу, удари по барабанах дуже реальні. Є й бубніння, низи чути від 45 Гц.

Але ж це картонний ящик! А як у дереві? 

Досвід попередніх робіт показав, фанера - найкращий матеріал для корпусу (на мій погляд).

В магазині були листи фанери розміром 1525х1525 мм. Розміри корпусу прийшлося підкоректувати під розміри листа фанери. Вибір зупинив на 8-мм фанері, виглядала краще проклеєною. В магазині ("Нова лінія") на станку і порізали. Вартувало 200 грн (124 фанера і 78 грн порізка. Карта порізки знаходиться у каталозі файлів даного сайту. 

Також придбав лінолеум на штучному войлоці (обрізки, в тому ж магазині), клей для дерева, "рідкі цвяхи", герметик силіконовий.

Не знаю, чи варто описувати процес склейки корпуса. Додам деякі зауваження.

1. Так як замість кутових брусків використовував смуги фанери, спершу розмітив положення елементів конструкції всередині корпуса. Після цього покроїв лінолеум і приклеїв на внутрішні поверхні, крім задньої стінки. Клеїв на герметик, він краще чомусь тримає лінолеум, ніж   "рідкі цвяхи".Стінки корпуса кладуться одна на одну і притискаються грузом. З приклеєними смугами фанери притиснути лінолеум проблемно.

На другий день клеїмо смуги фанери, потім корпус. Шурупів не використовував - товщина фанери мала.

Задню стінку для віброізоляції промазав пластиліном - дешевий і нетоксичний матеріал.

В процесі роботи над корпусом появилась ідея цікавого поєднання.

Колись, при озвученні одного приміщення виникли проблеми з розбірливістю звучання, бо на стінах, стелі ніяких звукопоглинаючих матеріалів не було. Ситуацію спасла контрапертурна акустика (http://www.technofresh.ru/technics/masterclass/kontracoustic.html) - це коли динаміки розміщені вертикально і "дивляться "один на одного. "Каші" в звучанні немає, бо від поверхонь приміщення відбивається той же сигнал, що приходить по прямій.

Півконтрапертура - це коли один динамік вертикально, над ним розсіююча площина.

Роблю новий отвір на верху картонної коробки, боковий заклеюю.

Кріплю зверху динамік, над ним - кусок фанери. Відстань між динаміком і фанерою впливає на звучання ВЧ, тому треба її підбирати.

Звучання змінилося в кращу сторону. На СЧ і ВЧ не було надмірної акцентованості, звук став менш дражливим.

Отже, в верхній стінці вирізаю отвір під динамік і клею корпус.


Після установки динаміків в готові корпуси виявилося, що динаміки бажано підбирати однаковими Fр. Прийшлось ще раз поїхати на радіоринок і взяти 4 динаміки ETP-158-Z1.

З них вдалося підібрати динамік з Fр=70 Гц.

Я не є затятий аудіофіл, чи меломан, робити точні заміри різних характеристик в домашніх умовах не вважаю за доцільне - надто багато факторів впливу. Одного разу, модернізуючи С-90, не міг зрозуміти, куди подівались НЧ. Достатньо було перемістити корпус на 30 см, як все відновилося.

Приблизну АЧХ отримав використовуючи мікрофон від гарнітури та програму Spektrum (знаходиться у каталозі файлів даного сайту). З їх допомогою набивав середину корпуса синтепоном, як звукопоглиначем, стараючись зробити АЧХ більш лінійною.

Марудна робота, зайняла майже день, але результат дала.


Динамік встановив на кільце з лінолеуму. Відстань між динаміком і розсіювачем підбирав по максимуму ВЧ. Пробував на слух, по  Spektrum, сигнал з генератора, чи музичний трек - великої різниці не зауважив, відстань 43 мм.


Колонки чудово відтворюють акустичний джаз, блюз, вокал. Блюз-рок, рок, метал - трохи не хватає низів, хоча це враження зникає після декількох хвилин прослуховування. Зате динаміка, енергетика музики просто вражали.

Я розумію, що в цій роботі я порушив масу канонів колонкобудування і мене є за що сварити.

Але я ніколи сліпо не повторював чужі проекти, я шукав свій шлях.

Цю роботу вважаю прикладом компромісу якість-затрати, хоча результат вразив не тільки мене, а й знайомих, які не могли повірити, що ТАК грає один динамік і оглядали корпус в пошуках ще одного.

Всі фото проекту знаходяться у відповідному фотоальбомі на цьому сайті.

20.11.2011

Зараз колонки озвучують кафе. Приміщення 5х12 м, дерев'яна підлога, стеля, стіни - бетон.

Відповідно, коли багато відвідувачів + телевізор (LCD панель), то на вуха відчутно давить.

Напівконтрапертурна будова АС дозволила подавати музику ненав'язливо, тобто музику чути, але співрозмовники не перекрикують один одного.

Низи прийшлося прибрати - акустика приміщення впливає сильно. ВЧ малувато, попробую добавити або еквалайзером, або додатковими ВЧ динаміками.

На СЧ деколи пропадають бек вокалісти (не зрозуміло чому, можливо, справа в фонограмі)

На деяких треках з інтенсивними НЧ приміщення починає заводитись і серйозно підігрує.

Підсилювач - 40 Вт номінальної потужності на канал, робоче положення регулятора гучності на 9.30. На 11.30  - звучання настільки голосне, що до співрозмовника треба кричати.

Залишились ще пара динаміків, є ідея попробувати лабіринт Рогожина і "Торнадо".

3.12.2011

Перед початком розрахунку корпуса, обов'язково треба поміряти параметри, особливо Fр, яка, в моєму випадку на різних динаміках була від 66 Гц до 93 Гц. Корпус розраховується відносно Fр, якщо не буде співпадіння, появиться "яма" на АЧХ в області 40-60 Гц.





Прикріплення: Картинка 1
Переглядів: 8886 | Додав: Jazman | Теги: TQWP на Alphard ETP-158Z1 | Рейтинг: 5.0/25
Всього коментарів: 2
1 Олександр  
0
Доброго дня. Завалялися у мене динаміки 158 4 шт. от і віришив зробити на них акустику.
Випадково попав на Ваш сайт, але бачу що сторінка уже довгий час не оновлювалася. Поділіться будьласка, враженнями про описану Вами акустику. І ще питаннячко - а якщо поставити 2 динаміки в колонку ? Рахувати ящик з двома динаміками з двічі більшою площею дифузора ?
Наперед дякую за відповідь.

2 Jazman  
0
Вибачте за затримку з відповіддю. Звучання комфортне, реалістичне, завал по ВЧ компенсується регулятором тембру. Звучання ударних інструментів вражає. Звучанням акустичних систем дуже задоволений. Планую створити домашній кінотеатр на цих динаміках.
Використання двох динаміків, на мою думку, збільшить габарити корпуса без зміни резонансної частоти. В випадку великої різниці між резонансними частотами динаміків можливе збільшення нерівномірності АЧХ.

Ім`я *:
Email *:
Код *: